A nyári szabadság az egész évi rohanás után a megpihenés, feltöltődés ideje. Mindenki úgy választja ki a nyaralás helyszínét, hogy egész évre kitartó pihenést és élményeket gyűjtsön össze. Ez az idő lehetőséget teremt arra is, hogy az egy vagy két hét alatt az éves stressz okozta mozgásszervi problémáinkat is kezelhessük. Ha beindult az ősz, indul egy újabb stressz szezon is. Az okos ember megoldja a problémát, a zseni megelőzi.

A Wellness Hotelek elterjedésével nagy esélyünk van arra, hogy szálláshelyünkön találjunk olyan fürdőgyógyászati kezeléseket, melyek segítenek a mozgás szervrendszerünk regenerálásában is.

Nézzük meg, hogy milyen elváltozásokat okoz a minket ért túlzott stressz, és ezeket milyen kezelésekkel lehet megszüntetni.

A stressz az életünk egyik legfontosabb védekező reflexét a vegetatív idegrendszer „szimpatikus túlsúlyát” emeli, felkészíti a szervezetet egy hirtelen nagyobb terhelésre. Hatására a szívritmus fokozódik, a vérnyomás emelkedik, több vér kerül az agyba, szívbe, vázizmokba, és kevesebb az emésztő rendszerbe és bőrbe. Emiatt gyomor – bélrendszeri panaszok keletkezhetnek: gyomor, nyombél fekély, irritábilis bél szindróma. Rögzülhet a magas vérnyomás, károsodhat a szív izomzata – infarktust okozva. A pupilla tágul, gátolja a tüdő hörgőinek, belek és húgyhólyag falában levő simaizmoknak a működését, ezek kitágulnak, verejtékezés indul meg. Vércukor szint emelkedik. Az izmaink megfeszülnek, felhúzzuk a vállainkat, a karhajlító izmai a törzs felületi feszítőizmai, és lábban a feszítőizmok feszesebbé válnak, hogy a „fight or flight” (küzdj, vagy menekülj) reakcióra felkészítse a szervezetünket, biztosítva a vészhelyzetben a túlélést. A megfeszült izmok miatt az általuk mozgatott ízületek, a gerinc, a köztük lévő idegek károsodhatnak. A problémákat az okozza, ha szervezetünk túl sokáig van ebben a védekező állapotban, mert szerveinket túlterheli vele.

Hogyan tudjuk nyaralás közben csökkenteni, a stressz okozta elváltozásokat?
Mindenki érzi, hogy a passzív vagy aktív pihenés az, amivel legjobban tud feltöltődni. Víz melletti pihenés, városlátogatás, vagy hegyek között tud legjobban kikapcsolni a mindennapok rohanásából ezzel már csökken a szervezet stressz szintje, a belső szerveket érintő elváltozások.

A mozgásszerveket is kezelni kell, mert ezek feszülése fenntartja a stressz hatásokat.

Milyen fürdőgyógyászati kezelések segítenek a mozgás szervrendszerünk helyreállításában:

  1. Pakolások: Iszap-, parafangó: Az izom feszülések oldásában egyik legjobb kezelés akkor, ha gyulladás nem áll fenn. A parafangó parafin és fangó (apró szemcsés iszap) keveréke, mely sokáig tartja a meleget, melynek hatására kitágult ereken keresztül az iszap ásványi anyagai fel tudnak szívódni. Az izmok értágulata magában is izomlazító hatású. Izomlazító krémpakolások, ritex: Nyári melegben, illetve gyulladások esetén jobb hatású a hűtő-értágító hatású krémekből készült pakolás, mely hatása ugyanolyan, mint az iszapé.
  2. Balneoterápiás kezelések, melyek gyógyvízzel való gyógyítást jelentenek. Víz alatti vízsugár masszázs (tangentor): Egy kezelő kádba merülve magasnyomású vízsugárral masszírozzák, lazítják el az izmainkat, a merevebb, több kezelési időt igénylő izmokra fókuszálva, de egész testet bejárva. Részleges elektromos fürdő: Végtagjainkat kezelő kádacskákban lévő 32-34 Co-os vízbe téve különböző elektromos áramformákkal kezelik az ízületi fájdalmakat, vérkeringést fokozzák bennük, ezáltal az ízületi fájdalmak csökkennek.
  3. Elektroterápiás kezelések – különböző áramformákkal, fájdalmat és gyulladást csökkentenek, keringést fokoznak, izomműködést javítanak, értágító hatásúak – ezáltal a kezelt terület táplálását javítják, illetve a káros anyagok elszállítását fokozzák, kötőszöveti húzódásokat csökkentenek, szervezet regenerációját segítik.
  4. Masszázsok: Az orvosi gyógymasszázs kifejezetten a fájdalmas, túlfeszült területre hat, harmonizálva a különböző izomcsoportok feszülési állapotát, ezáltal csökkenti a fájdalmakat, az izmok között futó idegek nyomásait, javítja az ízületek terhelését, és az egész közérzetet. A sportmasszázsok erősebb, kevésbé problémamegoldó, inkább általánosabb izomlazító kezelések. Wellness masszázsok az általános közérzetjavításra szolgálnak.
  5. Gyógytorna – fizioterápia. Kezdetén egy fizikális felmérés van, hogy a rendelkezésre álló időt leghatékonyabban lehessen kihasználni, 5-10 kezelés alatt (egy – két hét), már jelentős eredményeket lehet vele elérni a felmért mozgás szervrendszeri elváltozások kezelésében. Gyógytornászok jelentős része végez valamilyen manuálterápiát, mely fokozza a tornagyakorlatok hatását, illetve eredményesebbé teszi azokat. Gyakorlatok nem csak erősítést, hanem nyújtásokat, gerincstabilizálást, mozgástudatosítást, keringésjavítást, izomcsoportok működésének harmonizálását, ízületek mozgástartományának növekedését is elérik.
  6. Nyirok masszázs (lymphodrenage) a kötőszövetben futó erek érzáró izmait tágítja, és a nyirokkeringést fokozza, ezáltal csökkenti a szervezetben – főleg végtagokban lévő ödémát. Mellékhatása nagyon erős ellazulás.
  7. Wellness kezelések: Kneipp kúra – Sebastian Kneipp wellness elveket dolgozott ki a 19. században, így egészséges táplálkozást, fürdő kezeléseket, relaxációt, mozgásterápiát is tartalmaznak kúrái. Egyéb wellness kezelések, az általános jobb közérzetet javítják, ezáltal hatnak a testi és szellemi lazulásra

Ha nyári pihenésünket a testünk kezelésére is felhasználjuk, akkor érjük el teljes Kneipp elveket: Kneipp úgy vélte, az ember testét és lelkét egységében lehet csak gyógyítani. Úgy tartotta, a mozgás nem csak testi, de szellemi teljesítőképességünket is javítja, lelki békénket is megteremti.

Készüljünk fel együtt, hogy a következő év kihívásait Ön legjobban teljesítse.